lördag 23 juni 2012

Intervju 3: Erik Kullgren


Näste man ut i denna lilla intervju serie är Erik Kullgren. 

Erik lärde jag känna när han cyklade för Vallentuna Nordic Eco, och insåg snabbt att när Erik var i närheten så var det bäst att klä sig korrekt då han är lite av en stilpolis. 

Som tur va så hade jag redan lärt mig en del om sportens klädkoder och vad man får ha och inte ha, så jag tror inte att jag behövde skämmas ;-) 






Karin - Vem är Erik?

Erik- Efter ändlösa timmar på hockeyrinken smög sig cykelsporten och dess oemotståndliga dragningskraft på i sena tonåren. Somrarna spenderades på Franska Rivieran och givetvis var det Tour de France som fick mig att bli biten. På den vägen lockades jag in i cykelvärlden och nu är jag förmodligen fast för alltid på någon nivå.

När jag inte cyklar gillar jag att (försöka) koppla bort och tänka på annat. I en vanligtvis mycket hektiskt vardag värdesätter jag tid med min sambo Elin väldigt högt. Jag älskar att resa med henne och våra bästa smultronställen finns i Paris och London.

Karin - Hur har säsongen varit hittills för din del tycker du och hur är det att cykla i Frankrike kontra Sverige?



Erik- Efter att ha cyklat racer hela vintern och sluppit allt vad snö och kyla heter gick jag in i tävlingssäsongen, som börjar i februari, väldigt stark. Jag insåg snabbt att tävlingarna i Frankrike passar mig mycket bättre, då terrängen är så mycket mer utslagsgivande. Jag jobbade mycket på min klättring hela vintern, vilket snabbt gav resultat.

Den största skillnaden mellan cykel i Sverige och Frankrike är att i Sverige är det en motionsform; i Frankrike är det en sport. Man inser snabbt att det är mer "på riktigt" när tv-kamerorna och journalisterna står och väntar på oss på de stora tävlingarna. När sen bagaren har stenkoll på hur jag har kört, när jag köper min baguette på måndagen, är en väldigt charmig egenskap i det här cykeltokiga landet.



Karin- Några höjdpunkter under våren som du vill dela med dig av?

Erik- Vårens stora etapplopp i södra Frankrike var säsongens första stora personliga mål. Vi körde fyra etapper på tre dagar i västra Provence (i närheten av Marseille), där alla etapper låg i bergskedjan som sträcker sig bortåt Alperna. Redan på första etappen kom jag loss i en utbrytning, som fick någon minut på klungan. Jag drog upp spurten åt mim lagkompis, som tog gula tröjan, och jag blev 4a på samma tid. Kompisen i gult kroknade på den avgörande etappen, så jag satt som virtuell vinnare med 4-5 mil kvar av hela tävlingen. En annan lagkompis smög iväg i en "ofarlig" utbrytning och vi höll oss kalla och lät de andra lagen jobbade. Det ledde till att lagkompisen i utbrytningen höll undan och vann etapploppet, samtidigt som jag slutade 4a totalt. Givetvis var jag glad att vi vann, men jag hade såklart gärna stått högst upp på pallen. Sådan är cykelsporten.



Karin – Om några dagar drar SM igång och hur känns benen inför det?
 
Erik: Det är alltid roligt att köra SM, men ärligt talat är väl formen sådär. Med runt 50 tävlingsstarter redan den här säsongen börjar benen sukta efter lite "semester". Dessutom är inte SM den tävling jag har prioriterat högst under säsongen, då många franska stora tävlingar passar mig som cyklist bättre och laget har större intresse i.

Karin – Hur ser din uppladdning ut inför en tävling?




Erik: Träningsrutinerna inför tävling styrs mycket av vad jag har tävlat tiden innan och vad som väntar. Väl på tävlingsdagen möts vi upp på morgonen i klubblokalen. Där stör mekaniker, ledare och lagbussen och väntar på oss. Med laget utspritt över hela södra Frankrike blir det givetvis mycket snack i bussen när man träffar kompisarna på helgerna. Sista timmen innan start håller man sig mest undan från solen i lagbussen och lyssnar på någon märklig fransk rap.

Karin – Vilka fler lopp ser du fram emot efter SM och vad har du för mål med säsongen? 


Erik: Som sagt är ju inte SM den tävling jag och mitt franska lag har prioriterat högst. Nu närmast väntar ett spännande juli med två stora etapplopp och sen efter Tour de France körs alla GP-lopp med de franska proffsen. Planen är väl att gå loss med Voeckler eller Chavanel och se om de har någon kräm kvar efter Touren.


Karin – Tack för intervjun och lycka till i fortsättningen.


Mer om Erik finner ni på erikkullgren.com

Inga kommentarer: