söndag 17 mars 2013

Johan antar utmaningen och cyklar i Alaska


Johan du har ju fått för dig att cykla 64 mil men inte på vilket sätt och vart som helst, berätta lite om vad det är du tänker göra?
Hej Karin, jo det stämmer. I sommar, närmare bestämt i juli ska jag åka till Alaska, USA och delta i en cykeltävling som heter Fireweed400 eller Race Across Alaska. Ett lopp som stäcker sig 400 miles eller 640 kilometer. Man har 33 timmar på sig att genomföra loppet, om man vill ha en officiell tid. (Officiell tid krävs om man vill få seeding möjlighet till RAAM). I dagsläget är Fireweed det största seedingloppet till Race Across America.
Fireweed400 är bara en av många lopp som går under samma helg. Ca
700 personer deltar varje år i de olika loppen. Läs gärna mer på www.fireweed400.com


Du tänker även samla in pengar under denna resa, varför valde du Barncancerfonden och hur kom du på idén att även göra något fint av din resa som att samla in pengar?
När jag först bestämde mig för att delta i loppet, var det min personliga utmaning, men efter att ha pratat med arrangörerna förstod jag att många deltagare samlar in pengar till olika välgörande ändamål. Även om jag har kopplingar till Alaska, så kändes det ”fel” att samla in pengar till ett ändamål där. Dessutom tror jag det hade varit svårt att få folk här att lägga pengar på något så långt bort.
Eftersom jag själv jobbar med läkemedelsforskning var valet enkelt. Att det blev just barncancerfonden kom från ’Ride of Hope’ som jag deltog i 2012. Forskningen är otroligt viktig, men kostar också väldigt mycket, så alla pengar vi kan samla in tar oss ett steg närmare botmedlet.
Ni hittar min insamling här:http://www.barncancerfonden.se/14442
Hur länge har du cyklat?
Jag började cykla ”på riktigt” när jag var 14, mountainbike då. På den tiden var det stel ram av stål som gällde. Landsväg började jag cykla 2008, efter att ha antagit en utmaning om att köra Vättern Runt. Jag vann utmaningen, men tänkte förbättra mitt personbästa i år tillsammans med www.cykelklubben.se och dess sub10 lag.
Vad är ditt bästa cykelminne?
Oj, det finns många minnen. Men ett minns jag tydligt, då var jag nog inte mer än 12-13 år. Jag och min pappa cyklade i Danmark. Minns att vi båda hade blåsor i rumpan efter varje dag, men ingen sa något. Vi knegade på, hela vägen från Köpenhamn till Gilleleje. Det blev en nätt tur på nästan 70 km som avverkades på 2 dagar. Sen tog vi båten till Göteborg där mamma hämtade oss. Efter det var jag såld på cykling. Min första mountainbike, en Alpinestars, köptes med pengar jag tjänat in på jordgubbsfälten under 2 somrar.
Vilket är enligt dig det trevligaste motionsloppet?
Inga lätta frågor du ställer, haha.
Alla motionslopp är trevliga, men jag måste nog rösta på hemmaloppet – Sundstrampet som arrangeras av Fredrik Jansson eller Björnekullatrampet av Åstorps Cykelklubb. Båda är väldigt vackra rundor.
Tränar du även något annat utöver cyklingen?
Jag går på gymmet flera dagar i veckan, speciellt nu när jag ligger i hårdträning. Tog hjälp av Mattias Reck för att utforma mitt träningsprogram inför Fireweed. Jag skulle åkt rullskidor 1-2 pass/ veckan, men tyvärr satt plånboken stopp för det. Så istället har jag skaffat mig ett hemmagym (pilatesboll & hemmabyggd trx) och jag spelar badminton med min sambo 1gång/vecka. Sen kör jag spinning också, 2gånger i veckan.
Tänkte kanske testa löpning (om knäna håller).
Hur många cyklar äger du och är du en vintercyklist?
I nuläget äger jag fyra cyklar. En mountainbike, en landsvägscykel, en singlespeed/fixie/pendlarhojen och en gammal stålhäst. Det börjar bli trångt i lägenheten nu… köpte precis en landsvägshoj till sambon.
Och lyckas jag med utmaningen så tänkte jag belöna mig själv med en ny landsvägshoj, fast jag vill ju inte sälja min De Rosa för det. Så i höst har jag fem.
Klart jag cyklar på vintern. Man är väl ingen riktig cyklist annars? Men landsvägshojen är för närvarande parkerad i trainern framför tv:n. Vintertid blir det mountainbike och/eller pendlarhojen som jobbar.



Jag önskar dig all lycka med insamlingen till barncancerfonden och även med cyklingen genom alaska förstås! 
Gå gärna in och skänk en slant till hans insamling http://www.barncancerfonden.se/14442
Mer om Johan och hans resa finner ni på hans hemsida http://thereandbackagain.nu/

2 kommentarer:

Anonym sa...

Heja Johan....
Nyckelbokåren var i Denali innan Du kom dit.

Johan sa...

Afan! Det visste jag inte. Kul! Trodde Nyckelbokåren var nerlagd sedan många år!
Denali är fint, blir en tur förbi där i sommar också!