torsdag 14 mars 2013

Test: Sats Trigger Point

I måndags så testade jag äntligen på Sats Trigger Point.

Jag hade velat gå på denna klass väldigt länge, men pga av att jag bland annat haft fullt upp de tider klassen går som passar mig eller att jag har stått på väntelista har gjort att det tog sin lilla tid till att komma till skott.

Klassen är 30 minuter och så här skriver Sats om passet:



"Trigger Point är en “Myofascial självmassage”-klass där du mjukar upp de mjuka vävnaderna i kroppen"


Jag med mina "ben problem" såg fram emot denna klass och hade hyfsat höga förväntningar. 

Redskapen man använder sig av under klassen är en liten boll och en "rulle". 

Tyvärr så imponerades inte jag av denna klass. 

Det började jätte bra, instruktören var duktig och berättade även att fokus idag låg på låren, vilket var perfekt för mig. 

Herregud, jag kan ju lova er att det kändes när man rullade med låren över rullen, det gjorde riktigt ont, fast på ett skönt sätt. 

Men när vi hade rullat lite på dessa rullar så skulle vi göra lite övningar som är bra för rörligheten och hej och hå, här gällde det att hänga med, för det gick FORT.... 
Ner på mattan, armhävning, någon yoga variant, gå tillbaka till ursprungsposition, 4 utfallssteg och två knäböj i ett rasande tempo var inte vad jag hade förväntat mig. 
Absolut inget fel i det vi gjorde men det gick alldeles för snabbt och det syntes runtom i salen. 



Det bästa med passet: Det nytänkandet att man har klasser som "förebygger" skador, denna klass är verkligen bra för alla och perfekt om man tränar mycket eller är inne i en rehabprocess. 

Det mindre bra med passet: De stressiga partierna i mitten och slutet med rörligheten. Då detta är en "lugn" klass så tycker jag att de borde satsa på fokus på att hålla den lugn och istället dra ner på repetitionerna och stå kvar längre i varje rörelse så att det blir mer stretch, kanske köra Kat metoden. 

Min slutsats av passet: Jag kommer inte att gå på denna klass igen, om det inte är för att hämta lite inspiration, istället så köper jag mig en egen rulle eller använder de som finns ute på gymmen och kör det själv istället i min egen takt.  Dock så tycker jag att det är bra att klassen finns så att fler kan jobba mot att förebygga skador och att hämta inspiration från den. 

bild lånad av sats.se 


Gick inte att ladda upp videon till Trigger Point men ni finner den här och i videon ovan så ser ni den skymta förbi 









1 kommentar:

Anonym sa...

Samma reflektion som du. Det började bra, men sen blev det ett jävla skuttande upp och ner, som ingen han med. Köp hem en egen rulle å boll å kör hemma i lugn och ro. Blir bättre så.